perjantai 27. tammikuuta 2017

TULI SEIS - patruunat pois, harjoitus on päättynyt !

Kouluttajuus

Kokemuksena 20 vuorokautta elämistä kenttäolosuhteissa; johdettuna yhteensä 144 taisteluammuntaa valoisalla ja pimeällä; puolustaen sekä hyökäten, 5 vuorokautta vaativassa kaksipuoleisessa taisteluharjoituksessa. Vuosangan taisteluammunnoissa ja -harjoituksessa koulutettiin jälleen osaavia taistelijoita ja kykeneviä johtajia vaihtelevissa talviolosuhteissa.

Taisteluammunta on parhaimmillaan käytännönläheinen taistelukoulutuksen oppimistapahtuma, jossa kaiken kouluttajuuden ja oppimisen taustalla on aikaisemmin Santahaminassa opiskellut sotatieteelliset teoriat ja opinnot.


Oppiminen edellyttää aina sekä kouluttajalta, että koulutettavalta onnistunutta vuorovaikutusta. Kouluttaja pyrkii opettamaan ja koulutettava oppimaan. Molempien asennoituminen oppimistapahtumaan ratkaisee lopputuloksen. Erityisesti juuri taisteluammunta edellyttää harkittua johtamista ja vahvaa johtajuutta. Hyväksi ammunnanjohtajaksi harjaantuminen ja kouluttajaksi kasvaminen vaatii useita toistoja.

Maanpuolustuskorkeakoulun ampuma- ja taisteluharjoitus ei ole pelkästään kadettien kouluttajuuteen oppimista varten. Myös kadettien opettajat ja harjoituksen johtaja ovat oppineet jotain uutta. Muiden joukko-osastojen kouluttajat ovat tukeneet erinomaisesti kadettien opetusta ja tuoneet mukanaan omien joukko-osastojensa hyviä käytänteitä.

Kiitos erinomaisen vuorovaikutteisesta koulutusilmapiiristä !

Palvelusturvallisuus

Palvelusturvallisuuden kannalta harjoituksessa pyritään edistämään avointa koulutuskulttuuria sekä koulutustapahtumien riskien hallintaa: vaarat tunnistetaan ja vältetään, tai pienennetään niiden aiheuttamat riskit hyväksyttävälle tasolle. Riski on vahingon mahdollisuus; se kuvaa vaaran suuruutta aiheutuvien vahinkojen vakavuuden ja tapahtuman todennäköisyyden yhdistelmänä. Riskiä voidaan pitää siedettävänä, jos sitä on vähennetty varautumalla sellaiselle tasolle, joka voidaan sallia ottamalla huomioon lakisääteisin velvoitteisiin perustuva tehtävä ja turvallisuudelle asetetut tavoitteet. Avoimessa koulutuskulttuurissa henkilöstö hyödyntää tietoja jakamalla niitä ja keskustelemalla jatkuvasti eri toimintavaihtoehdoista suunnitelmien ja toteutuksen parantamiseksi aina turvallisempaan suuntaan.


Toimintakyky

Vuosangan talviset ja vaativat olosuhteet ovat antaneet hyvät mahdollisuudet oppia käytännön ja kokemuksen myötä uusia puolia myös yksilön toimintakyvyn merkityksestä. Jos toimintakykyä tarkastellaan yksilön kokonaisvaltaisena toiminnallisena taitona, on harjoitus varmasti antanut jokaiselle mahdollisuuden kehittymiseen ja kasvamiseen. Harjoituksessa tehdystä ja koetusta on varmasti hyötyä tulevaisuudessa. Oppimistilanteita on ollut tarjolla laajalla skaalalla huipentuen ammuntojen suunnitteluun ja johtamiseen.

Toimintakyvyn kannalta tärkeäksi on noussut myös kyky ja taito huolehtia itsestä ja toisista: Talviolosuhteissa ihmisen on juotava sekä syötävä säännöllisesti ja riittävästi jo pysyäkseen lämpimänä. Myös varustus ja tilanteen mukainen vaatetus vaativat jatkuvaa huoltoa. Jokaisen on pidettävä huoli siitä, että säilyttää oman toimintakykynsä vaativissakin olosuhteissa, sillä uupunut ei jaksa huolehtia itsestä eikä muista. Johtajan riittävä ”toimintakykyreservi” pitää huolta siitä, että johtaminen ei lakkaa vaativissakaan olosuhteissa. - Toimintakyky on näkynyt taitona, jolla itsestä ja kaverista pidetään huolta, totesi eräs kadeteista.

Kadettien kehittyminen kouluttajuuteen jatkuu ja tulokset näkyvät muutaman vuoden päässä ”kentällä”.

Kiitän kaikki harjoitukseen osallistuneita sekä harjoitusta tukeneita joukko-osastoja, erityisesti Kainuun Prikaatia, hyvin onnistuneesta harjoituksesta.



Turvallista kotimatkaa eri puolille Suomea !

Harjoituksen johtaja
Everstiluutnantti Jukka Seppä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti